Ekonomoholizm

Ekonomoholizm

poniedziałek, 26 listopada 2012

Komunikacja interpersonalna to podstawa

Witam. Niestety już po raz ostatni na moim blogu.
Dziś zastanowię się nad znaczeniem komunikacji interpersonalnej w biznesie . Każdego dnia rozmawiamy z innymi, bez rozmowy nie wyobrażamy sobie życia. Jest to czynność bardzo powszechna i potrzebna. Dzięki niej dostajemy konkretną informację, przekaz. Wiemy, co mamy zrobić, czego oczekują od nas inni. Sami również możemy prezentować swoje racje i poglądy. Jednak bywają sytuacje, w których trudno jest się porozumieć (wiemy to my, nierozumiani przez świat i rodziców nastolatkowie). Może to wynikać ze zbyt szybkiej oceny drugiej osoby lub nieznajomości podstawowych zasad komunikowania się. Dlatego też w biznesie przedsiębiorcy stawiają na kształcenie kadry pracowniczej pod kątem porozumiewania się, nawiązywania kontaktów, prowadzenia negocjacji.  Proces komunikacji interpersonalnej może odbywać się w formie werbalnej (opartej na słowach) lub niewerbalnej (bezsłownej). W biznesie raczej stosuje się ten pierwszy typ. Trzeba jednak pamiętać, żeby ostrożnie dobierać słowa i gesty, bo jeden błąd może nas dużo kosztować. Podstawowe znaczenie w komunikowaniu się ma kontakt wzrokowy. Oczy stanowią najważniejszy obszar wizualnej uwagi - w czasie rozmowy uwaga koncentruje się na oczach przez ok. 43% czasu (może właśnie dlatego dziewczyny tyle czasu poświęcają na makijaż). Ogólnie można powiedzieć, że patrzenie na inna osobę jest wyrazem zainteresowania, a jednocześnie przejawem pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na to zainteresowanie. Krótko mówiąc w działalności biznesowej trzeba być opanowanym, a przede wszystkim skupionym na rozmowie i rozmówcy. Z tego powodu  pracodawcy odbywają rozmowę kwalifikacyjną. Patrzą wówczas na wiarygodność  danej osoby, a druga strona, czyli kandydat na dane stanowisko próbuje na swój sposób rozszyfrować potencjalnego szefa. Jeżeli rozmówca jest zainteresowany kandydatem, będzie skłonny pozytywnie odpowiadać na jego próby nawiązania kontaktu wzrokowego.
Moim zdaniem dobra komunikacja w biznesie to dobry i skuteczny biznes.

Szkoda, że konkurs dobiega końca. Mam nadzieję, że każdy z Was dowiedział się czegoś nowego i interesującego. Ekonomia to nauka, która otwiera świat. Im szybciej zgłębimy jej tajniki, tym większy osiągniemy sukces w życiu. Pamiętajmy jednak, że ekonomia to nie tylko liczby i wykresy. Ekonomia to przede wszystkim ludzie.
Po raz ostatni
Natalia – ekonomoholiczka, propagująca biznes z ludzką twarzą.

1 komentarz:

  1. Doczytałam do końca, bardzo ciekawie, jak będziesz tak pisać opowiadania na polski to się 6 posypią ;)

    OdpowiedzUsuń